γ) Το σύστημα αναρτήσεως.

Σχ. 11
Σύστημα αναρτήσεως.

Το σύστημα αναρτήσεως είναι το σύνολο των ελαστικών εξαρτημάτων που τίθενται ανάμεσα στους τροχούς και το πλαίσιο με σκοπό να μετριάζουν τις κρούσεις απέναντι στην τραχύτητα του δρόμου καθιστώντας πιο άνετη και ασφαλή την οδήγηση (σχ. 11).

Το σύστημα αναρτήσεως των αυτοκινήτων βελτιώνει την ασφαλή κυκλοφορία τους διότι βελτιώνει το «κράτημα» στις στροφές, στο φρενάρισμα κλπ.

Σχ. 12
Αποσβεστήρας κραδασμών (αμορτισέρ).

Για να αποσβένονται οι ταλαντώσεις των ελατηρίων με τον περιορισμό της κινήσεως της επιστροφής του ελατηρίου, υπάρχουν οι αποσβεστήρες κραδασμών (αμορτισέρ) (σχ. 12).

Τα αμορτισέρ έχουν συνεπώς ως σκοπό να εξασφαλίζουν τη σταθερότητα του οχήματος.

Τα χαλασμένα αμορτισέρ προκαλούν ανώμαλη συμπεριφορά του οχήματος ειδικά στο φρενάρισμα και στις στροφές. Επίσης η φθορά του πέλματος των ελαστικών δεν είναι ομοιόμορφη, η δε πιο αργή απόσβεση των ταλαντώσεων των ελατηρίων μπορεί να προκαλέσει μέχρι και σπάσιμο των ελατηρίων.

δ) Το σύστημα μεταδόσεως της κινήσεως.

Τα εξαρτήματα μεταδόσεως της κινήσεως είναι:

– Ο συμπλέκτης.

– Το κιβώτιο ταχυτήτων.

– Ο άξονας μεταδόσεως.

– Οι σύνδεσμοι.

– Το ζεύγος πηνιόν-κορώνα.

Το διαφορικό.

Τα ημιαξόνια.

Σχ. 13
Σύστημα μεταδόσεως της κινήσεως.

Χρησιμεύουν για να μεταδώσουν την κίνηση του στροφαλοφόρου άξονα του κινητήρα στους κινητήριους τροχούς του οχήματος (σχ. 13).

ε) Το σύστημα διευθύνσεως των τροχών.

Τα εξαρτήματα του συστήματος διευθύνσεως επιτρέπουν στον οδηγό, να καθορίζει στο αυτοκίνητο την επιθυμητή κατεύθυνση.

Αποτελούνται από το τιμόνι και από την κολώνα η οποία στο άκρο της φέρει ένα πηνιόν που είναι σε επαφή με την κρεμαγιέρα η οποία με τη σειρά της είναι συνδεδεμένη στους διευθυντήριους τροχούς διά μέσου ειδικών ράβδων.

Για τη σωστή λειτουργία των εξαρτημάτων του συστήματους διευθύνσεως:

– Δεν θα πρέπει να υπάρχουν μη επιτρεπτοί τζόγοι στο μηχανισμό της διευθύνσεως και τα ελαστικά να έχουν φουσκωθεί σωστά στην πίεση που υποδεικνύει ο κατασκευαστής.

– Περιοδικά πρέπει να ελέγχετε τη ζυγοστάθμιση των τροχών και την ευθυγράμμιση του εμπρόσθιου συστήματος.

Εάν το τιμόνι ταλαντώνεται μπορεί να εξαρτάται από τους εξής παράγοντες:

– Από όχι καλά ζυγοσταθμισμένους τροχούς.

Από όχι καλά φουσκωμένα ελαστικά (είτε σε μικρότερη πίεση, είτε σε διαφορετική πίεση).

– Από όχι καλά ευθυγραμμισμένο μπροστινό σύστημα.

– Από χαλασμένα αμορτισέρ.

Συνήθως για να εξαφανίσετε αυτό το τρέμουλο στο τιμόνι θα πρέπει να ελαττώσετε ή να αυξήσετε ταχύτητα. Ελέγξτε όλα τα εξαρτήματα του συστήματος διευθύνσεως στο κατάλληλο συνεργείο.

Σχ. 14
Σύστημα διευθύνσεως με υποβοήθηση.

Εάν το τιμόνι παρουσιάζεται πιο «σκληρό» από το κανονικό μπορεί να οφείλεται σε:

– Ξεφούσκωτα εμπρόσθια ελαστικά.

– Φθαρμένη πυξίδα.

– Κακή ρύθμιση των χαρακτηριστικών γωνιών των τροχών.

– Ανεπάρκεια του συστήματος υποβοηθήσεως (σχ. 14).

στ) Το σύστημα πεδήσεως.

Σχ. 15
Σύστημα πεδήσεως.

Το σύστημα πεδήσεως αποτελείται από εξαρτήματα τα οποία έχουν σκοπό να μειώσουν την ταχύτητα του αυτοκινήτου, να το ακινητοποιήσουν ή να το διατηρήσουν ακίνητο ακόμα και σε κατωφέρεια (σχ. 15).

Τα αυτοκίνητα πρέπει να έχουν τα εξής συστήματα πεδήσεως:

– Το σύστημα πεδήσεως πορείας, το οποίο επενεργεί σε όλους του τροχούς.

– Το σύστημα πεδήσεως έκτακτης ανάγκης (δευτερεύον).

– Ένα μηχανικό σύστημα για την πέδη σταθμεύσεως (χειρόφρενο).

Το σύστημα πεδήσεως πορείας αποτελείται από δύο ανεξάρτητα κυκλώματα. Το καθένα εξ αυτών οποίων επενεργεί κατά κανόνα σε δύο διαγώνιους τροχούς.

Το ένα από τα δύο αυτά κυκλώματα λειτουργεί και ως σύστημα πεδήσεως ανάγκης σε περίπτωση βλάβης του άλλου.